Stres z blížící se maturity
Daniel, 18 let, přišel se stresem, který ho začal trápit v průběhu prázdnin. Po prázdninách bude v maturitním ročníku střední školy a začal pociťovat stres z blížící se maturity. Neměl vůbec chuť si představit, že si bude muset sednout k učení, protože ho střední škola vlastně vůbec nebavila. Požádala jsem ho, aby mi popsal, co ho na blížící se maturitě nejvíc trápí a z čeho pociťuje největší stres.
Oblastí
bylo několik:
-
Jak
bude maturita probíhat.
-
Na
maturitní předměty se jim v posledním ročníku vymění pedagogové.
-
Jaké
budou otázky v jednotlivých předmětech.
-
Jak
bude komise posuzovat výkony studentů.
-
Neví,
jak se učit na jednotlivé předměty.
-
Jak
má určit, co je v předmětu pro zvládnutí učební látky k maturitě
důležité více a co méně.
-
Cítí
se neschopný, má pocit, že neumí dotáhnout věci do konce.
-
Nedovede
si představit, že by si měl sednout k učení, protože ho to nebaví.
Požádala
jsem ho, aby si vybral problém, který ho v dané chvíli trápí nejvíce.
Požádala jsem ho, aby mi také hned řekl, kdyby se jeho pocity v průběhu
EFT jakkoliv změnily.
Danek
si vybral jako nejvíce stresující představu, že by si vůbec měl sednout
k učení. SJS uvedl 10.
Zformulovali
jsme větu:
„I přesto, že cítím velkou nechuť a nezájem sednout si a
učit se na maturitu, protože mě to nebaví, mám se rád a přijímám se.“
Po
prvním celém okruhu s polarizací, procesem i gamutem se SJS mírně snížilo,
podle Danka na 9.
Zeptala
jsem se, zda cítí ve svých pocitech nějakou změnu, kterou by chtěl zařadit do
věty. Řekl, že zatím ne. Pokračovali jsme dále: „I přesto, že stále ještě cítím
….“.
Po
druhém celém procesu se SJS pohnulo na 8 a Danek si uvědomil, že se objevily i
fyzické pocity. Tyto pocity jsme zakomponovali do věty:
„I přesto, že stále ještě cítím velkou nechuť
a nezájem sednout si a učit se na maturitu, protože mě to nebaví a mám
z toho pocit na pravé straně střev ve tvaru popraskaného uhlíku
z čajové dýmky, mám se rád a přijímám se.“
Věta
byla dost dlouhá, ale Danek se v ní cítil dobře, protože si užíval pocit,
že se uvnitř „něco“ děje, co mu pomáhá zbavovat se předchozího stresu. Na mou
otázku, jestli chce ještě zachovat ve větě slova „velkou nechuť“, odpověděl, že
to tak stále ještě cítí správně.
Pokračovali
jsme celkem ještě 4x v této formulaci, SJS se postupně snížilo na 4.
Pak
se Dankovi změnily fyzické pocity. Upravili jsme větu s tím, že už chtěl
vynechat slovo „velkou“.
Nová
formulace tedy zněla:
„I přesto, že cítím zmenšující se nechuť a nezájem
sednout si a učit se na maturitu, protože mě to nebaví a mám z toho trochu
pocit na pravé straně střev ve tvaru ohoblované americké sušenky, mám se rád a
přijímám se.“ Opakováno 3x. SJS se snížilo na 2.
Opět
nastala změna fyzických pocitů. Protože SJS už bylo hodně dole, udělali jsme 4x malý okruh
s formulací:
„Mizející nezájem a nechuť sednout si a učit se na maturitu s pocitem stopy na pravé straně střev po něčem, co už tam není.“ Pak podle Danka se SJS dostalo na 0.
Provedla
jsem kontrolu závěrečným rozhovorem:
„
Představ si, že je už školní rok, ty přijdeš domů ze školy. Venku je krásný
den, sluníčko tě láká kamkoliv vyrazit za zábavou. Co ty na to? Maturita se
blíží. “
Danek: „ Víš, já už vím, že je to potřeba. Mám chuť se připravit, protože si chci dokázat, že to zvládnu. Sobě i tátovi. Řeknu si, co se ten den chci učit, udělám si nějaký plán a jdu do toho. Ta nechuť je pryč, dovedu si představit, že sedám k učení a že mi to zkrátka leze do hlavy. Mám z toho super pocit. Je mi fajn.“
S Dankem jsem domluvena, že naše schůzky nekončí. Budeme zpracovávat další jeho pochybnosti pramenící z maturity. A bude si od začátku školního roku hlídat, jak je na tom s chutí učit se, aby bylo možné včas odhalit přímé příčiny.
Libuše
Zárychtová - Magali
Terapeut
energetické psychologie & EFT
Gruzínská
662/12,
Praha
10, 100 00
Tel.:
734 455 554, 605 80 60 80